Autonomous Vehicle Ethics: The Trolley Problem and Beyond

Ryan Jenkins, David Černý & Tomáš Hříbek

 

"Neřízená drezína se řítí po kolejnici" - tak začíná myšlenkový experiment, který se od doby, co jej vymyslela Philippa Foot, stal zřejmě nejplodnějším filosofickým nástrojem posledních desetiletí. Morální filosofové během té deby použili "problém drezíny" ke studiu mnoha různých etických sporů, přičemž jedním z hlavních je otázka, jak programovat autonomní vozidla. V současnosti však už jen málo filosofů považuje problém drezíny za dokonalou analogii pro vozy bez řidiče, nebo že situace, v nichž se budou nacházet autonomní vozidla, se budou podobat vynucené volbě nešťastného kolemjdoucího z původního myšlenkového experimentu.
Tato kniha představuje závažný a cílevědomý pokus posunout odbornou diskusi za hranice problému drezíny k širším etickým, právním a sociálním implikacím autonomních vozidel. Stále zbývá řada urgentních otázek, jež je třeba zodpovědět. Například: jak by mohla autonomní vozidla interagovat s lidskými řidiči ve smíšených či "hybridních" dopravních prostředních; jak by environments; jak by autonomní vozidla mohla změnit městskou krajinu; jaké specifické problémy ohledně bezpečnosti a ochrany soukromí vyvstávají s ohledem na autonomní vozidla coby propojené systémy v rámci "internetu věcí"; jak budou přínosy i náklady této nové technologie, včetně mobility, hustoty provozu a znečištění rozděleny v rámci celé společnosti; atd.
Jakožto pokus o zmapování těchto otázek nové generace i o zkusmé odpovědi na ně se tato kniha opírá, mimo jiné, o takové obory jako filosofie, sociologie, ekonomie, městské plánování, dopravní inženýrství a business etika, a nabízí celou škálu globálních perspektiv.

 

Oxford University Press